Haveflora

Haveflora

tirsdag den 2. april 2013

Gardenia og Mor & Barn

Jeg har været spændt på om jeg kunne få min Gardenia til at blomstre igen. Jeg købte den sidste efterår i blomst, og da den afblomstrede, læste jeg lidt om den. I vinter har jeg så rigtigt nusset om den, sørget for den ikke på noget tidspunkt tørrede ud og heller ikker fik direkte sol. Det kan de nemlig ikke tåle. 
Så er den næsten dagligt blevet duschet med regnvand, og i øvrigt kun vandet med det samme. I de to-tre sidste måneder har den stille og roligt dannet knopper, og jeg syntes det gik meget langsomt men her i påsken sprang så den første knop ud. Og det har været værd at vente på - skøn er den cremefarvede blomst og så dufter den helt vidunderligt :-)

Inden blomsten er helt færdigdannet

Knoppen viser lidt farve

Ved siden af min Gardenia, står Mor & Barn, Tolmiea Menziesii. Denne har brogede blade og er en gave fra Helle med bloggen Havetrolderi. To blade med lidt stilk blev stukket i jorden sidste september, sådan kan den nemlig formeres, og siden er den vokset der ud af. Der er så fin og finurlig at se, når den danner de små bladbørn ovenpå et eksisterende blad. Den skulle også kunne få gulbrune blomster.



 Den når en højde af 25 cm og tåler ikke temperaturer under 10C. 



Jeg vil sætte min udenfor i sommer et skyggefuldt sted.


20 kommentarer:

  1. Din gardenia er helt vidunderlig - dejligt at den har klaret sig gennem vinteren. Mor & barn-planten kender jeg slet ikke, men den er yndig med de små bladbørn ovenpå de eksisterende blade! KH og rigtig god solskinsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, Tolmiea var også helt ny for mig:) Væksten er sjov at følge for det går ret stærkt med at den danner nye børn.
      Rigtig god dag, KH

      Slet
  2. Du fortjener også at din Gardenia blomstre, den har fået en rigtig god "behandling"
    :-)Også god solskinsdag fra mig.KH Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Susanne :) Nu venter jeg bare på en ny knop springer!
      God lørdag,
      kh Rose

      Slet
  3. Så flink du har vært som har fått din gardenia til å blomstre igjen! De er ikke enkle å få til, og ikke til å blomstre igjen heller. Jeg har tatt livet av flere stykker, så de har jeg gitt opp. Men med din tålmodighet og gode pleie har du virkelig lykkes!
    Nyt den skjønne duften :-)
    Klem Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Marit, jeg læste den var krævende og det var da ærgerligt dine ikke lykkedes. Du er SÅ dygtig med så meget andet! :)
      Gog dag, klem Rose

      Slet
  4. Hvor er din gardenia dog smuk. Jeg kender den slet ikke.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Den må du prøve en dag! God lørdag, kh Rose

      Slet
  5. Hej Rose.Dejligt at du har fået din gardenia til at blomstre......har aldrig haft sådan en plante.Og mor og barn kender jeg heller ikke.
    Men nu ser det ud til at foråret er på vej........noget forsinket.
    Rigtig gode solskinsdage til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette. Så er der noget nyt du kan prøve måske til vinter, hvor det er så dejligt at have noget at nusse om ;)
      Ja, vi hepper på plusgrader døgnet rundt nu. Rigtig god dag,
      knus Rose

      Slet
  6. Nej hvor er din Gardenia smuk, tak for synet af den. Mor og barn har jeg fået foræret en gang, men havde forstået at den kunne stå i haven, det kunne den ikke :(
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth :) Mor & Barn ligner også en Alunrod lidt, så man kunne nemt tro den var til haven. Jeg laver nok nogle nye planter til efteråret så kan du jo se om du vil ha en igen.
      kh Rose

      Slet
  7. Gardenia er smuk men vanskelig, så du må være god! Den dufter så dejligt. Tolmiea - mor & barn købte jeg i vinters, da jeg savnede lidt grønt, men der var ingen navn, så det siger jeg tak for. Den er nem at formere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Bente, lidt held har man en gang imellem :) Jeg måtte også google tolmiea for at få den latinske.
      Rigtig god dag :-)

      Slet
  8. Tænk at du fik din Gardenia til at blomstrer igen og jeg kan næsten dufte den ;D
    Herlig historie med "grønne fingre" og kærlig pleje.
    KH Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Dorthe, det er så skønt når det lykkedes ;-) Rigtig god lørdag, kh Rose

      Slet
  9. Så nydelig gardenia, så heldig du var som fikk den i blomst igjen:)
    Vi har mye å glede oss til nå når det går mot vår og sommer:)
    Ha en fin helg!
    Klem Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Hanne, jeg nyder den også i fulde drag :) Ih ja, hvor vi længes efter sommer og varme!
      God weekend til dig også :-)
      klem Rose

      Slet
  10. Kære Rose,
    Hvor hyggeligt at afkommet vokser, havde helt glemt du fik skud af den.
    Lækker gardenia, den blomst er bare så perfekt.
    Kram Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle
      Ja, dine aflæggere er kommet i lynvækst nu - den skyder helt vildt i disse dage!
      Du har sikkert drøntravlt med drivhuset og meget andet. Et tip: polykarbonat vinduerne kan med fordel sættes i med silicone hvis drivhuset skal stå et sted med blæst. Vi startede uden men har efterhånden sat alle i med silicone efterhånden som de blæste ud.
      Kram Rose

      Slet