Haveflora

Haveflora

torsdag den 21. juni 2012

Purpur Prydtobak i selskab

Så er der nye blomster i haven: 

I år har jeg sået purpurfarvet prydtobak, nicotiana, og de første blomster har vist sig. Den står sammen med den limefarvede og jeg glæder mig til de rigtig kommer i gang med et væld af blomster.




Hjulkrone er sød i modlys.


Rhapsody in blue har været i blomst i flere dage nu.

Og sådan ser rosen ud efter en dags tid. De holder ikke så længe, blomsterne, til gengæld kommer der mange af dem og de dufter vidunderligt. Jeg mistede et par planter til vinteren men fik en ny i fødselsdagsgave. De står sammen med Iceberg, en hvid rose som ikke er sprunget ud endnu, men det varer ikke længe.

Rosa Multiflora såede jeg fra frø i foråret, og der har vist sig flere forskellige blomster farver.
Her er der en svag hvid stribe i den lyserøde. De står i små potter nu men bliver med tiden til store slyngroser.



Jeg mener at have læst denne busk hedder Kerbesbær . Først disse flotte hvide lys senere får den en stand af sorte bær med pink stængel. De ligner vingummi ;-) og solsortene står på hovedet for at få fat i dem.


Lathyrus er så småt begyndt at blomstre.



Så kunne jeg ikke stå for liljerne her og deres skønne duft, forleden hvor jeg var i byen, så de kom med hjem.




10 kommentarer:

  1. Sommeren når den er smukkest - sikke nogle dejlige bileder og jeg falder fuldstændig for hjulkronen i modlys. Din kerbesbær kan minde om min japanske pileurt, mon de er i familie med hinanden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder meget af den fine lyseblå blomst på Hjulkronen og den ser flot ud i sommersalaten, den er nemlig spiselig:-)
      Kermesbær som Marie så rigtigt skriver, og ikke kerbesbær som jeg skrev, er ikke i familie med din japanske pileurt men jeg kan godt se de minder lidt om hinanden bla. højden er stor hos dem begge og blomsterstanden er også lig. Kermesbær spredes ved bærfrø mens japansk pilurt ved rodspredning.

      Slet
  2. Også jeg faldt pladask for hjulkronen. Vi har også kermesbær i store mængder.
    Jeg kan godt lide den, fordi den er så god til at finde en fin placering, og fordi frugtstandene er så flotte og eksotiske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for det korrekte navn på Kermesbær, det var dejligt, da jeg nemlig heller ikke kunne google den på mit ;-)
      Sommerhilsner
      Rose

      Slet
  3. Hvor er den skøn din purpurfarvede prydtobak, og Lathyrus i blomst allerede, jeg skal vist lige ned og snakke lidt med mine ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også tidligt ude med at så mine, allerede 24 februar ;-))

      Slet
  4. Rigtig dejlige billeder fra haven, Rose.
    Jeg har også en svaghed for at forkæle mig selv med liljer.

    :-) Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke noget som blomster til at bringe en i top humør!
      :-))
      Rose

      Slet
  5. Skøn Prydtobak. Jeg har sået en grøn, men den vil ikke rigtig igang i år. Men måske det kan nås endnu. Flotte Liljer, meget smuk blomst. Har selv lidt i haven også.

    Rigtig god weekend.

    Mange havehilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  6. Prydtobakken elsker jo sol og varme, så måske et lunt sted kan sætte fart i din. Grøn prydtobak vil jeg meget gerne se!
    Liljerne skal også i jorden snart men kan godt li at kunne flytte dem med rundt i potte alt efter hvor der siddes i haven ;-)
    Tak, og rigtig god søndag til dig!
    Sommerhilsner
    Rose

    SvarSlet