Haveflora

Haveflora

torsdag den 20. september 2012

Blomster og Ente-træer

I dag kommer der heldigvis mere sol, så knopperne på mynten, roserne og passionsblomsten forhåbentligt når at springe ud inden det bliver for lav en solvarme. 
Jeg har tænkt mig at tage en tur på Mathildestiens Planteskole sidst på dagen, da der måske skulle være lidt plantekup og der er Åbent Hus.

Det kan jo være man er heldig at løbe ind i en blogger eller to ;-)

Bergamottemynteblomst er rigtig køn, og hos mig er de først ved at springe ud nu, da krukken har stået i skygge. Det er der lavet om på, og nu sker der noget. 



I morgensolen

Kæmpe spring balsamin har skønne store blomster. Det er første gang, jeg har den i haven og ved nok den vil brede sig helt vildt men den er nem at trække op, siger Lotte som jeg har fået dem af.


Stænglerne på Balsaminen er tykke, har knæ og tæer! Et rigtigt Ente-agtigt træ ;-) (Tolkien - Ringenes Herre væsen; træer der kan gå!)



Hos mig er de blevet 4 meter høje og når op i Victoriablommetræets krone.

Den skønne hvide clematis har blomster så store som desserttallerkener
 men jeg husker ikke hvad den hedder.


Til sidst en skøn farvekombination.
Solhat og Blomsterkarse

Hav en skøn dag
:-D












25 kommentarer:

  1. Så mye flott du viser i dag! Endelig har jeg fått sett ekte entetrær :-) Jeg har lest Tolkien mange ganger, og jeg har alltid hatt lyst til å se disse entene. Din hvite klematis var nydelig! Ha en fin dag! Klem Marit

    SvarSlet
  2. Tak :-) Det er vist også første gang for mig ;-) Jeg tror også nu, hvor du skriver Ente med t, at det staves med det. Det vil jeg lige tjekke og rette.
    Fin dag til dig også,
    klem
    Rose

    SvarSlet
  3. Hvor er din kæmpe spring balsamin smuk og den har nogle flotte ben ;-)

    Er det først gang i år, den smukke hvide clematis blomstrer?

    God tur til Mathildestiens Planteskole :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja, den er noget for sig, den kæmpe ;-)
      Nej, clematisen har jeg haft i mange år og har ikke bidt mærke i navnet dengang. Jeg må tage en tur på clematisdanmark.dk og se om jeg kan finde den.
      Tak, vejret er vist lige til lidt plante køb (også i dag :)
      Kh
      Rose

      Slet
  4. Kære Rose. Sikken en flot Clematis. Ja jeg ville ønske jeg kunne prale af det, men dem har jeg det altså lidt svært ved. Jeg slår dem næsten ihjel før de overhovedet er kommet igang.

    Håber du havde en god tur til Mathildestiens Planteskole og fik gjort lidt gode køb. Har lige været på en her i nærheden, fordi de havde 50% på alle stauder. Det var næsten for fristende til ikke og gøre brug af.

    Knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Det er da ærgerligt med clematis. Man siger, at de skal plantes 10-15 cm dybere end de står i potten - måske du ikke har husket det?
      Det er skønt vi lige nu, kan rende ind i så mange gode staude tilbud :-) Jeg kom hjem med 18 stk.! Et par af dem var to af hver.
      Knus
      Rose

      Slet
  5. Jeg har ikke før hørt om en kæmpe springbalsamin - den er da fantastisk! Også dine hvide clematis er bare så fine.
    Tænk at du har så mange smukke blomster i haven stadigvæk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvis man har den i haven, er den ihvertfald sværd at overse ;)! Jeg er spændt på hvor meget den breder sig.
      De rigtig store clematisblomster, er noget af det flotteste og den her er min største.
      Jeg er selv blevet overrasket over, hvor meget jeg har i blomst i år. Jeg har heller aldrig været så flittig som i foråret til at så som i år. Jeg er vist blevet en rigtig havenørd :0)

      Slet
  6. Hej Rose.
    Så lærte jeg igen noget nyt - Ente-træer og Springbalsamin :o) Her overgår virkeligheden fantasien og ikke omvendt. Den er da helt utrolig. Kan lige se den spankulere rundt i din have på sine lange ben :o))
    Din Bergamottemynteblomst er vel nok smuk (Er Bergamottemynte det samme som Hestemynte?) Din hvide klematis er også helt vidunderlig.
    Håber, du har haft en god tur til Mathildestien i dag. Ville gerne have været dér, hvis jeg havde haft det bedre. Får vi mon at se, hvad du fik købt?
    Knus Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Chistel
      Hi hi, jeg forestiller mig også, at de tramper rundt om natten og hygger sig :0)
      Jo, det er Hestemynte, Mornado didymas. Jeg såede dem i foråret, de er vinterhårdføre og kan blive 1,5 m! De dufter så skønt af Earl Grey te og kan også bruges til netop dette.
      Åh ja, kender det alt for godt med ikke at kunne komme afsted til noget man gerne vil deltage i. Jeg fik jo ideen fra dig efter dit sidste besøg der, og blev sandelig ikke skuffet; 18 stk. Stauder til 305 kr. i alt. Det må siges at være godt!
      Jeg skal nok vise bundtet, måske bare først et samlet billede. Jeg er blevet utrolig langsom til indtastning og latinske navne lægger ikke lige for! Tror også, jeg lige vil slå dem op og få et mere gængs navn på også.
      Knus
      Rose

      Slet
  7. Hej Rose
    Jeg kender heller ikke Bergamottemynten, den må du fortælle noget mere om, den ser sød ud. Jeg er spændt på at høre, om du fik købt noget godt.
    Den hvide clematis kunne være madame le Coultre. Det er meget svært at skulle gå igennem alle på clematis Danmarks side, så du kan da starte med den.
    Springbalsamin har jeg også lyst til, men jeg tør ikke. Min genbo har den, så måske kommer det lige af sig selv :)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg skrev lidt om mynten til Christel lige over dit indlæg som du kan læse. Jeg har den i krukke men den skal i jorden snart og skal vist have den bag i bedet med den højde den kan nå! Jeg har ikke nænnet at ta blade endnu til te.
      Jeg laver et indlæg om planterne jeg købte, kan du tro :)
      Ja, hvis naboens Springbalsamin er i samme højde som mine, kan de jo nå vidt og bredt omkring, når de springer!
      Kh
      Rose

      Slet
    2. Hej igen,
      Jeg tror bestemt godt det kunne være Madame le Coultre, for nu har jeg slået den op. Tak, Lisbeth, der sparede du mig en masse tid med at søge :-)
      Kh
      Rose

      Slet
  8. Hej Rose
    Ja jeg var faktisk forbi Mathildestiens planteskole...... men jeg kom for tidligt, for de åbnede først dørene kl. 15:00, så jeg ville ikke vente i over 1 time. Det kunne nu have været hyggeligt, at mødes der.
    Nå jeg kørte videre til Overdam Planteskole i stedet for. Det kom jeg ikke til at fortryde! Der var mange fristelser og en udstillingshave så flot.
    Jeg fik en fantastisk god behandling, og var der som den eneste kunde, hvilket undrede mig, for der var så meget at se på, og jeg synes at de fleste stauder var rimelige i pris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ej, hvor synd du gik forgæves! Det var ærgerligt, for det havde været hyggeligt ja ;) Ved ikke om der var andre bloggere, jeg kunne ikke umiddelbart kende nogen men vi stod også med næsen i planterne det meste af tiden.
      Ih, jeg glæder mig til jeg skal besøge Overdam, for du og andre skriver så meget godt om stedet! Det er nok også nu græsserne står bedst og gør sig til. Måske vejret spillede lidt ind, for der kom nogle byger der om eftermiddagen. Det kan jo holde nogle hjemme men ikke alle, vel ;-)
      Kh
      Rose

      Slet
  9. Hvor sjovt med kæmpespringbalsaminen, der har knæ og tæer :) Man kan helt klart godt forestille sig, at de pludselig vandrer afsted! Planter er fantastiske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den botaniske verden kan virkelig nogen gange sætte fantasien godt i gang ;-)
      Kh
      Rose

      Slet
  10. Hvor skønt at komme fra ferie og kigge ind hos dig.
    Så meget lærdom og skønhed af fange. Vidunderlige billeder du deler med os!

    Rigtig god weekend.
    :-) Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Tusinde tak :-) Jeg håber du har haft en vidunderlig ferie. Jeg må vist lige forbi dig og se om der er feriepostkort ;-)
      Håber din weekend også var dejlig!
      Kh
      Rose

      Slet
  11. Kære Rose,
    Herligt at gense dine fantastiske balsaminer, aldrig har jeg set dem SÅ store! Pink Zinnia og orange tallerkensmækker er skønne sammen, samme vidunderlige farver som benvedens frø.
    God weekend og kram
    Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle
      Ja, de er helt forunderlige og de har stadig masser af blomster. De står også fuldstændig imod vestenvinden som jo har blæst godt de senere dage.
      Orange og pink er lækkert sammen og jeg glæder mig til Benveden en gang får bær :)
      Jeg har købt tulipaner i pangfarver; lilla, orange, pink og blodrød som skal stå sammen med Allium kugler. Ahh, det blir skønt til foråret!
      Håber du har haft en dejlig weekend, kanske hinsidan ;-D
      Kram
      Rose

      Slet
  12. Ahaaa - så er det nok derfor den hedder Temynta på svensk (selvfølgelig så jeg også på planter, da jeg var derovre).
    Glæder mig til at se indkøbene. Hvis du skal forbi igen til åbent hus næste år, kan jeg invitere på havekaffe - jeg bor ikke så langt derfra.
    Kh Christel

    SvarSlet
  13. Klart du også så på planter ;0)!! Jeg har planer om at lade mynten brede sig pænt i et af de nygravede områder, så til foråret kan du få en bid af den. Bladene er begyndt at få de skønneste efteårsfarver - helt ovre i de lilla nuancer også, smukt :)
    Jeg kommer meget gerne og ser din pragtfulde have til næste år, da jeg helt sikkert skal hen til mathildestien igen.
    Jeg har taget for meget fat i weekenden, og må rationere med aktiviterne, så jeg har ikke googlet planterne endnu og fundet de danske navne på de nye stauder men ku selvfølgelig overveje bare at skrive de latinske i et indlæg ...hmmm, må lige beslutte mig.
    Hav en skøn dag :-)
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man skal huske at passe på sig selv - også selvom der er så meget, man gerne vil nå.
      Jeg gik så småt i gang med at sætte stauder i Paradisbedet i søndag, men blev kaldt til stalden, fordi min hest blev syg, så gik dagen med det - ØV! Heldigvis er han frisk igen, så jeg håber på en regnfri dag snart til at få plantet.
      Det lyder hyggeligt med et havebesøg her :o)
      Kan du ikke bare skrive navnet fra etiketten i potten? Så kan du da altid google planterne til din egen info senere.
      Tak i lige måde :o)
      Knus Christel

      Slet
    2. Uh, det var synd for hesten - sørme godt han kom sig hurtigt, han er vel også en ældre herre efterhånden og lidt mere sårbar, tænker jeg.
      Jo, i morgen vil jeg begynde på indlæg om stauderne og så bare som du skriver, ta de latinske navne med , og ellers skrive asters, mynte osv. på dem jeg ved hvad er. Jeg rev og plantede en del af dem i dag.
      Jeg fik også jordbær planter i søndags, da vi var på besøg i Gilleleje, så der er nok at se til ;-)
      Jeg er da i øvrigt ganske spændt på hvad dit eget staudebed (Paradisbedet?) indeholder; det synes jeg ikke, at du har skrevet om?
      Knus
      Rose

      Slet