Haveflora

Haveflora

onsdag den 28. november 2012

Modnet Klokkeranke frø

Så er der ved at være frø klar fra hvid Klokkeranke, Corbea scandens. De store frøkapsler har ligget til tørre i stuen en måneds tid nu og flere af kapslerne har åbnet sig og åbenbaret et smukt frø mønster indeni.
Fire af kapslerne er slet ikke modnet færdigt. Jeg lod nogle af kapslerne hænge og få den første frost, andre tog jeg indenfor lige inden. Jeg ved ikke hvilke af dem der er modnet nu men det er bemærkelsesværdigt, at der er så stor forskel på modningsprocessen.











24 kommentarer:

  1. Spennende med egne frø på den! Jeg husker jo hvor flotte dine planter var i sommer. Det skal bli spennende å se om du får dine egne frø til å spire til neste vår :-) Ha en fin onsdag! Klem Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at der i hvertfald kom frø fra den hvide, for den violette gav ikke nogen. Jeg tror det er vigtigt med megen varme for at nå at få frø. Planten skal stå stik syd. Ja, det bliver nemlig spændende om de vil spire :-)
      Klem Rose

      Slet
  2. Kære Rose. Det er nu også en smuk plante. Min fik en kapsel, men tog den vist for tidligt for den blev aldrig moden. Sikken en masse planter du får næste år.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ærgerligt der ikke blev dannet frø men du kan få af mig. Jeg deler glædeligt ud af dem :-) Jeg har også fundet lidt frø af hvid Hjulkrone hvis du stadig ikke har nogle?
      Kh Rose

      Slet
    2. Kære Rose. Har ikke fået hvid Hjulkrone, så vil da gerne være fræk og tigge lidt frø af dig.

      God weekend.

      Knus
      Lise Lotte

      Slet
    3. Kære Lise Lotte
      Først lige stort tillykke med sejren i kæreste konkurrencen :-D - super skønt billede!!
      Jeg sender frø til dig.
      Knus Rose

      Slet
  3. Held og lykke med dem! Og hvor er de smukke sådan nogle kapsler med frø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Hvis du er interesseret i frø, siger du bare til :-)

      Slet
  4. Frøkapslerne er jo et helt kunstværk i sig selv! Held og lykke med dine egne små planter til foråret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er rigtig flotte. Jeg blev ikke så overrasket, da jeg havde set dem på Fru Friss Frøbo's blog.
      Jeg håbet da de er spirevillige til den tid. Jeg sår dem allerede sidst i februar.

      Slet
  5. Hvor er du heldig at få frø i år ;O). Sidste år lykkes det også mig at tørre de to frøkapsler jeg høstede, så det var med spænding at de blev sået i foråret. Otte ud af ti frø spirede, betydeligt højere spiringsprocent end ved de købte så glæd dig til foråret ;O).Jeg tror det har regnet alt for meget og været for koldt her i år til at de kunne nå at sætte frøkapsler, men jeg har stadig frø tilbage så jeg håber at de stadig vil spire til foråret ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er åbenbart en lidt tricky plante at få frø fra. Fik dine frø lidt frost eller tog du dem ind inden, hvis du altså kan huske det? Jeg tror at mine kapsler der er modnet hurtigt, er dem der IKKE fik frost. Ikke at det nødvendigvis betyder det er dem der spirer. Jeg vil i hvert fald holde frøene adskilt fra himanden.
      Jeg tror sagtens dine 'gamle' frø kan spire, hvis du har opbevaret dem godt.

      Slet
  6. Hej Rose.Flotte frø klokkeblomsten har dannet.Jeg såede både hvide og blå,men det var kun de blå der blev til noget.Men ingen frø kapsler her.Så hvis du har overskud af frø til foråret,vil jeg være glad for nogle stk.Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg såede allerede mine frø den 16. februar og var nok en af de aller første der viste Klokkeranke blomst på bloggen. Det er vigtigt at de kommer tidligt i gang med at blomstre for at nå at få dannet frøkapsler der kan nå at udvikle sig. Min violette ranke kom en del senere i blomst, fordi den var plantet et sted hvor den fik færrer solskinstimer og den gav slet ingen frøkapsler. Så om to en halv måned skal du gerne i gang med at så :-)
      Rigtig god dag,
      Knus Rose

      Slet
  7. DEt er da flot, at du har fået så mange frøkapsler, jeg havde kun en sidste år og ingen af dem spirede, jeg fik også af Heidi, de spirede heller ikke.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Skal du så ikke have lidt frø og prøve igen?
      Kh Rose

      Slet
  8. Hej
    Sikke et flot arbejde du har lavet, som giver "frugt".Klokkeblomsten er flot! Hvis du har overskud vil jeg være meget taknemlig for at modtage lidt frø, da jeg øver mig i at kunsten i at spire o.lign.

    Maria
    Den eksperimenterende haver

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Det er også rigtig spændende at følge planten helt fra 'spæd' :) Send mig bare din adresse på haveflora@gmail.com, så sender jeg frø til dig.
      Kh Rose

      Slet
  9. Det er altså nogle helt fantastiske frøkapsler, tænk at naturen kan finde ud af at lægge dem så smukt... :o)
    Desværre modnede mine ikke rigtigt, ihvertfald kom der ingen blomster men dine ser da rigtig fine ud. Håber det lykkedes til foråret, det er da lidt sejt hvis du har været del i hele cyklussen. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er noget eksotisk over de frø og det passer meget godt til blomsten. Klokkeranken er nok også den plante i haven som har fået mest opmærksomhed af familie og venner :-) Jeg forærede en plante til en veninde med en lille lukket havealtan på Frederiksberg og ranken overtog hele altanen - svang sig som lianer på kryds og tværs. Hun var meget begejstret for sin private jungle på fjerde sal :0) Og hun vil vist prøve at overvintre sin.
      God dag :-)

      Slet
  10. Spennende ting du viser. Flotte dekorasjoner.

    SvarSlet
  11. Hej Rose
    Du skal nok få en masse klokkeranker til næste år, hvor ser dine frø gode ud. Jeg har også taget en del frø af mine klokkeranker, men de er endnu ikke tørret så meget som dine, og er stadig rimelig grønne og har endnu ikke vist tegn på at ville åbne sig. Har ikke glemt dig mht frø af kæmpeverbena - de skal nok komme !
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Frøkapslerne er blevet dannet med intervaller af en uge eller to, og jeg tror mine fire sidste grønne, er de sidste der blev dannet. De skal lige have lidt ekstra tid til at modne. Det er nok lige sådan med dine, at de ikke er dannet først på sommeren.
      Du sender bare når det passer, det haster slet ikke :-)
      God weekend,
      Kh Rose

      Slet