Haveflora

Haveflora

torsdag den 10. januar 2013

Frøliste 2013

 Jeg har opdateret min frøliste fane med lidt nye frø. Så tag endelig et kig om der er noget der frister ;-)
Det kribler sådan i fingrene for rigtig at komme i gang med såningen :-D

På billedet ovenover har jeg lavet potter med såmuld af sterilleseret jord og grus, da jeg for et stykke tid siden løb tør for så- og priklemuld og det er svært at drive op for tiden i butikkerne. Jeg tror det var fra HAVEFOLKET, jeg fik serveret ideen. 

Se hvad jeg fandt i haven i går på en meget gammel æbletræs stub! 
Svampetrylleri , ikke sandt!

Husløg fra Lisbeth, Høneballehaven, er bare så fine i vindueskarmen. Senere skal de ud i haven.


Der er nu sprunget en vinrød Julerose ud sammen med de hvide. Krokuspirer, Narcis og andre fine prydløg, stikker deres små spirer op over jordfladen nu, og knopper på f.eks. Syren, Magnolia, Hortensia m.fl. er poppet op på grenene men de skal jo passe på nu, hvor vi igen har fået frostgrader.
Håber det går
:-D


30 kommentarer:

  1. Steriliseret jord.... Hmmm... Det fik jeg vist ikke læst ordentligt!!!
    Fantastisk svampefoto du har lavet, bestemt trylleri. Hvornstår dine juleroser flot, de få der blomster hos mig gemmer blomsten helt nede ved jorden desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke altid nemt med det danske ;0) Juleroserne er det eneste der blomstrer her, så de bliver nedstirret hver dag - godt de kan tåle slidet!
      Jeg har også besluttet at en Kejserbusk, vinterjasmin og troldnød må der til når næste vintersæson kommer. Som minimum ;-)

      Slet
  2. Hej Rose.Skønne billeder af dine juleroser.Og hvor er de smukke dine husløg fra Lisbeth.Svampe har jeg også på nogle gamle stubbe....men skøn er din.Jeg har læst din frø liste,og der er flere ting der frister.....jeg vender tilbage.
    Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg ved du er interesseret i Klokkerankefrø, så du må meget gerne sende din adresse inden så længe på email. Du skal nemlig så allerede medio i næste måned for at få mange blomster.
      Svampe er ret fantatisk farverige og finurlige i formerne og meget forskellige.
      Tak og dejlig dag til dig,
      Knus Rose

      Slet
  3. Hei Rose! Spennende at du også er i gang med å så frø! Så heldig du er som har juleroser som blomstrer allerede nå. Her er det 30 cm med snø, men det blir vel vår her også en gang. Lykke til med såingen!
    Klem Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit,
      Tak, det er så vældig livsbekræftende at så! Jeg har Hyacint-, tulipan- og rosenbuket indendøre men kun Juleroser i blomst udenfor. Vi får måske også snart sne igen her.
      Klem Rose

      Slet
  4. Jeg må vist også tilbage og se det om steriliseret jord!
    Jeg er imponeret over så mange af dine juleroser der allerede er i blomst. Dejligt at se.
    Jeg kigger lige ind på din frøliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tjekkede lige og det er under " Det skriver vi også om" og emnet "I Haven", på Havefolket, at du kan finde mere om sterillisret jord. Jeg sår staudefrø for tiden, bla. Primula.
      Jeg har en anden type Julerose med størrer blade og grønlige blomster som kun er i knop endnu. De står alle østvendt under tagudhænget.
      Du er meget velkommen til at kigge på listen :-)

      Slet
    2. Tak fordi du tog dig tid til at finde emnet i Havefolket. Det vil jeg da helt klart også prøve. Nu er jeg jo så lidt spændt på, om det er så god en idé, for jeg kan se nedenunder, at Lisbeth ikke havde succes med det!

      Slet
  5. Jeg har sået i steriliseret jord ude i pavillionen, der kommer ikke en dyt op, håber det går bedre for dig. Jeg tror jeg vil holde mig til så og priklemuld, hvis jeg kan få fat i noget. Husløgene trives fint hos dig, kan jeg se.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Din vinrøde julerose er vel nok smuk - og også svampetrylleriet på æbletræsstubben, som er et helt kunstværk. Spændende med din frøliste, og hvis jeg ikke havde rådyr, der har botaniske interesser, ville jeg være meget fristet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heldigt at du kan nyde andres haver og blomster, når du kun kan have de få selv i fred ;) Tradescant har du vist som de ikke kan li. Det er en flot anderledes plante.
      Gid aften, Madame.

      Slet
  7. Det var da ikke godt, Lisbeth :( Det er ikke mere end en tre uger siden jeg såede mine til, så det er ikke til at sige om der kommer noget endnu. Jeg vil nu også gerne have fat i noget købemuld og jeg kan læse i FB plantegrupperne at det begynder at komme på hylderne.
    Ja, de vokser så fint, de små løg og i solen har de grønne blade en fin lilla kant som en lille overraskelse.
    Her er det ganske koldt og blæsende - det skal man altså lige vende sig til ovenpå den milde periode.
    Rigtig god aften,
    Kh Rose

    SvarSlet
  8. Jo svampe kan danne de mest fantastiske "dekorationer". Hvor står dine juleroser flot og frodigt. Ja det kommer lidt på tværs, at vinteren vender tilbage. Jeg har lige været ude at klippe juletræet i stykker og bruge det til at dække af med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, May, ja, det er dejligt at finde dekorative sager i januarhaven :-) God ide at sikre planterne mod frosten med gran og så er det smukt genbrug.

      Slet
  9. Kære Haverose. Velkommen som læser på min blog, jeg skriver dig på min ligeledes. Sikke aktiv du har været sidste år, et af de seneste indlæg om taks var lige noget for mig. Helleborus er sådan en smuk optimistisk nytårsbudbringer, især når man som nu har haft en mild periode.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Også velkommen her, Henrik! Jeg synes, jeg trænger til lidt fransk inspiration, da jeg har det med at skæve meget til den anglofile del af haveuniverset, og den franske kan jeg jo få på din blog ;-)
      Nu skal vi vende os til sne igen i en periode og få det bedste ud af det - haven kan i hvert fald se dejlig ud med et fint snetæppe.
      Havehilsen
      Rose

      Slet
  10. Hej Rose.
    Smukke Helleborus, dem tror jeg aldrig jeg bliver træt af. Mine står med store lovende knopper i haven, men jeg har også købt en enkelt julerose til årets første krukke, som skal stå ude foran entrédøren. Jeg skal igang med at gøre det forårshyggeligt med alle mine indkøb her i løbet af weekenden.
    God weekend og et forsinket godt nytår.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Hvor lyder det hyggeligt at du skal arrangere nye sager til forårsinspiration! Må vist lige en tur på din blog :)
      Også godt nytår til dig, og de bedste ønsker om et suverænt haveår :-)
      Kh Rose

      Slet
  11. Hej Rose,
    Uhhhhh det kribler også i mine fingre for at komme igang. I forrige uge hvor der var 10 graders varme og fuglesang var jeg SÅ klar til forår - så det er mig en gåde hvad vi skal med sne og frost nu!? Herlig svamp og smuk julerose - dejligt haverne trods alt stadig byder på oplevelser, trods det forsvundne forår ;o)
    Kram Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja, jeg begyndte også at tro på i hvert fald en chance for en grøn vinter men næh nej, vi skal åbenbart have et længere besøg af kong vinter kulde ;)
      Forresten; har du nogle Stangbønner og Violet dusksalvie tilbage, du vil bytte med? Jeg vil nemlig starte et køkkenhave - højbed i år.
      Nus de to små firbenede kærester fra mig ;-)
      Kram Rose

      Slet
  12. Dejlige billeder! Jeg har lige opdaget at jeg har begået en alvorlig fejl ...: Jeg har ikke sat din blog på min blogliste. Det gør jeg nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Du er meget velkommen og glæder mig du vil følge lidt med :-)

      Slet
  13. Så fine vårtegn allerede hos deg! Juleroser er så utrolig fine, og særlig de rosa. Smart å sterilisere grus og muld til såjord! Heldigvis har jeg nok såjord til alle mine såplaner :)
    Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Helleborus er rigtig sjælevarmere for tiden, også jeg er meget glad for de rosarøde. Heldigt du har såmuld, jeg glemte at proviantere det til vinteren men nu fås det aå småt igen i nogle butikker.
      Rigtiig skøn dag til dig også :-)

      Slet
  14. Hej Haverose.
    Hvor der det smukt dit svampefund helt malerisk..ja sådan kan man få ting foræret bare man har sans for at se.skøn blog du har, jeg skal vist lige kik frø en dag jeg har mere tid..
    Hilsen Grethe
    plateauet.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe
      Det er fascinerende at finde motiver i haven og naturen som kan inspire og sætte fantasien i geng. Dejligt du har kigget ind her på min blog. Jeg har svaret dig på frølistesiden men jeg har ikke modtaget din adresse endnu.
      Kh Rose

      Slet
  15. Hejsa, jeg fandt lige din blog af omveje og har nu sat mig på som fast læser, skønne billeder du har sat på. Her savner jeg også forår og bare lidt mere have vejr.

    Hilsen fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Dejligt med endnu en læser og du skal være meget velkommen :-).Jeg er ikke så meget på bloggen for tiden men bruger i stedet min energi på havebøger og planlægning af min have. Der kommer til at ske en masse nyt såsom havebassin, regnbed, nye staudebede m.m. :-) Lige så vel jeg kan se der sker meget spændende i din have ;)
      Kh Rose

      Slet

  16. Ekte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformer, Staver til ..Kontakt informasjon
    E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Cell, Viber og whatsapp +2348155425481

    SvarSlet