Haveflora

Haveflora

mandag den 8. juni 2015

Farve, frodighed og facon




Hvor man bare glæder sig hver dag i denne tid til at komme i haven og se hvad nyt der er sprunget ud og kommet til! Og fornøjelsen og forundringen over alle de forskellige farver og former! Ja jeg frydes og prøver at følge med i herlighederne, og nyder at se med rundt omkring i alle I andres skønne haver :) 
I kender det ganske sikkert ;)

Nu er jeg også ved at have et overblik hvad der overlevede vinteren og er på vej, især stauderne er nogengange lidt længe om at komme op her af jorden. Der er så mulighed for at putte nogle af mine frøsåede sommerblomster i de huller og så ærgrer jeg mig ikke så meget. Jeg prøver at plante så tæt at der ikke er bar jord. På den måde kan jeg undgå lugning som jeg har det svært med; jeg må ikke  trække, skubbe, hakke osv, min nakkeskade tåler det simpelthen ikke. Og så holder jeg faktisk rigtig meget af stilen, cottage style. Heldigvis, kan man sige ;))! Tæt, frodigt og lidt viltert!

Jo, og så kan jeg se frøer, tudser, firben, salamander og alle de andre meget værdsatte småkryb, også nyder stilen. Jeg finder dem over hele haven og sneglebestanden er nedadgående her. Dræbersneglene er jo her nr 1 på listen af NOT WANTED forstås!! 

Nyd dagen :-D











Opdateret kl. 12:40: 

I må lige have Sally med som holder udkig her ved middagstid :)







16 kommentarer:

  1. Godt vi fik Sally med :)
    Jeg har stort set ingen bare huller mere, stauderne breder sig bare helt vildt, jeg synes aldrig, at det har været så tæt før.
    Det er skønt at gå tur i haven både morgen og igen aften for at se, hvad der nu er sket.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Hvor dejligt planterne trives ! Det ser så skønt ud og mon ikke regnen ovenpå den milde vinter spiller ind her også. Ja, du er jo også ude om aftenen og hygge dig i haven med sysler men der er jeg for træt og nyder det fra vinduerne i stedet.
      Kh Rose

      Slet
  2. Hvor er det smukke billeder! Ja, tæt, frodigt og lidt viltert er nemlig bare dejligt. Jeg nyder også at se hver dag, hvad der nu er sprunget ud i haven. Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven og naturen er en udtømmelig glæde som vi heldigvis kan nyde og dele med andre, madame, og gør det hjertens gerne :) Kh

      Slet
  3. Det ser rigtig hyggeligt ud i din have. Og sikke en flot havehjælper du har.

    Jeg går bestemt også ind for en tæt letpasset have. Jeg tror vi er mange, som døjer med diverse skavanker, som vi så planter os ud af :) Jeg kan f.eks. ikke længere støtte på hænderne, når jeg ligger på knæ og luger. I stedet må jeg bumpe afsted på måsen. Og så er tæt beplantning jo en kæmpe fordel, da en forårslugning stort set klarer det meste. Bispehue og storkenæb er klare favoritter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor du beskriver den frodige have og arbejdet med den lige på en prik, Ulla! Og måtte også lige trække godt i smilebåndet :-) Haven er jo også meget personlig og måden den kreeres på ligeså. Alle de forskellige typer haver er jo også netop en stor glæde, da vi kan se den store diversitet der er. Storkenæb er simpelthen en af mine klare favoritter og lige nu er der mange som har startet årets lange blomstring. Dem kommer jeg til at vise en del af fremover, da jeg også har mange forskellige.

      Slet
  4. Hej Rose!
    Er jo også vild med det vilde look, skønne billeder og dejligt at Sally kom med, hvor er hun smuk! Sjovt som man bliver havekigger, i aftes var vi ude at spise og skulle bagefter lige en lille runde for at se om der var nogle spændende haver i nærheden, det var der ikke. Men det med det vilde, oplever selv at jeg må slippe kontrollen, og dog har jeg måttet befri et par småbuske der var ved at blive kvalt, men du milde hvor er det smukt og praktisk. Føler næsten ikke jeg når at se tingene springe ud, før de pludseligt er der:-)
    Er det en nakkeskade der er blivende eller kan det blive bedre med tiden? håber selvfølgeligt på det sidste for det er sådan et følsomt sted.
    Giver lige en besked når posten har været her i dag:-)
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Det er en fryd at gå på opdagelse i sin egen have men bestemt også at komme i andres eller se ind over hækken eller kigge på dem på havebloggene. Man bliver bare så glad og lagrer de gode indtryk og inspirationer i hjerne og hjerte.
      Jeg måtte desværre forlade arbejdsmarkedet pga kroniske smerter og diskusprolapser efter en bustur henover adskillige vejbump i høj hastighed i 2008. Men har nu bare fundet en livsstil med stor glæde ved haven og hele bloguniverset skønt jeg ikke fysisk kan lave det samme mere men tar det mere med ro og lader andre om de opgaver jeg ikke selv magter.
      Jeg er rigtig glad for småplanterne kom frem til dig i god behold :)
      Kærlig hilsen
      Rose

      Slet
    2. Hej igen Rose!
      Dejligt at du har fundet dig en livsstil du kan trives med, og har hjælpere i din nærhed. Haven gør bare så meget godt for en. Tak for at fortælle, og rigtig god dag!
      Kærlig hilsen Anette som er glad for småplanterne;-)

      Slet
  5. Hej Rose.Ja !!! farve-frodighed og facon skal der til i vores haver.Jeg siger også som Lisbeth................kan slat ikke huske hvornår haven har været så frodig.
    Alle planter og blomster er bare eksploderet.
    Men skønne billeder du viser fra din have..........................og Sally skal selvfølgelig med i dagens indlæg.
    Nyder også haven i fulde drag lige nu.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Der er ihvertfald ikke mangel på blomster og grønne vækster efter forårets tidlige regnfulde periode men nu synes jeg, der er ved at være ganske tørt og lerjorden her er rigtig hård at grave igennem pga vandmangel. Nu skal de sidste frøsåede sommerblomster jo gerne i jorden.
      Jeg sad ved havnebassinet i formiddags og bare nød alle blomsterne omkring mig - det var godt for sjælen :)
      Knus Rose

      Slet
  6. Kære Rose
    Hvor ser der dejligt ud hos dig.
    Fint stemningsbillede - det med katten!
    Det er skønt frodigt i år- alting gror og gror...

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken
      Det er nemlig helt fantastisk som haven i år vokser som en jungle! Men snart må det gerne regne godt om natten da der også er ved at være meget tørt.
      Sjovt du ser vores hund som en kat da vi tit taler om hun kan minde meget om een :-)
      Kram Rose

      Slet
  7. Kære Rose Det var dejlige øjeguf billeder, sikke frodigt der er i din have :-) dejlig lille vogter du har . Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Kære Tina
      Tak for de søde ord :) Jeg glæder mig til at vise de smukke lysegule iris jeg fik af dig sidste år i næste indlæg; de blomstrer nu for første gang.
      Kh Rose

      Slet