Haveflora

Haveflora

lørdag den 12. september 2015

Gyldne tider på vej


Der er farveskift i blade og blomster over i det gyldne, røde og brune i disse uger. Efteråret har meldt sit komme og lige så forfaldet, omend smuk i mange træer og planters tilfælde. Anna Belles blomster holder nu stadig på den klare hvid og lime. Hortensiaen er lavet af to stiklinger fra 2013 som jeg fik fra en venindes busk. Så det gået over forventning med væksten og blomstringen.

Hortensia Early Sensation som er naboplante, starter med hvide blomster, bliver så lysegul, og så rosa og til sidst pink. Og så er grenene mørkerøde. Ikke dårligt, vel!?


Stolt kavaler har jeg sået men orv, hvor var den længe om at komme i blomst! Først i august var der gang i mange blomster ellers var det kun en enkelt hist og pist.

Heachera Marmelade og Heucherella Solar Eclipse står i flot kontrast til lilla Verbena og prydtobakken sylvestris kæmpe blade.

Goldsturm er den solhat som klarer sig bedst i min lerede jord. Vi gør altid noget ud af at lave dræn men det synes ikke at være nok, for de fleste sorter der er plantet, er forsvundet.

Heucherella Yellowstone Falls vil ikke have direkte sol, da bladene er meget tynde og bliver brændt af og visner.

Magnus er købt fornylig og sat i krukke. Så vil jeg nemlig prøve at tage den ind i drivhuset i vinter og se om den overlever vinteren på den måde. Flere bloggere har skrevet om den metode.

Håret solhat eller rudbeckia hirta er sået i foråret. Jeg vil tro den er etårig.

Det er en overraskelse hver gang, når en dahlia knop springer ud, for de er sået fra frø og på posen stod der det var et mix farver og former.

En gyldenbrun rudbeckia. 

Frø tager velfortjent dyp i have'poolen' efter endt snegle-jagt.



Victoria blommetræet bugner nu med modne blommer så det er en fest. En murerspandfuld er blevet plukket for at en hovedegren ikke skulle knække. Jeg må vist i gang med noget syltning ;)

Hav nogle dejlige dage!









23 kommentarer:

  1. Hej Rose
    Skønt at se lidt fra din have, du har mange dejlige planter også nu. Jeg faldt for Rudbeckia og Yellowstone Falls, rigtig fine begge to, men det er det andet jo også. Sikken en masse blommer - hos os kom der næsten ingen, så nu er træet blevet beskåret, det plejer at hjælpe.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Der er mange varianter af Rudbeckia at vælge imellem, og jeg har også haft Cherry Brandy som du vist også har. Blommetræet er lige blevet beskåret lidt efter inspiration fra dig, det er mest i kanterne af nedhænget. Vi plejer kun at tá vandrisene som stikker op i luften men nu skal der mere lys ind under træet til de andre planter. Træet bugner hvert andet år; det siges at hvis man tynder jævnt ud hvert år, sætter det også jævnt men det får jeg sjældent gjort. Der er rigeligt hvert år alligevel. Det er godt at læse at du beskærer træet unden at det får problemer, tværtimod, for vi har netop ikke beskåret af frygt for træet ikke ville kunne li det og bære mindre frugt.
      Kh Rose

      Slet
  2. Hej Rose!
    Ja gyldne tider, er ved at vende mig til det er den årstid vi er i nu, den er så smuk, og hortensia er lækker. Virkelig flotte alunrod du viser:-) billedet af frøen er slet ikke til at stå for, men hvor bliver jeg forskrækket hver gang sådan en fætter pludselig springer over mine hænder, hi hi.
    Sikke en blommefest i har:-) Vi havde to blommer på vores nye blommetræ, og de blev delt, drømmer om det giver mange så vi kan spise os til en mavepine, og få lidt i fryseren til lækre desserter. Spændende at kunne så dahlia.
    Tror blogger er lidt langsom til at opdatere(eller min er), for dit nye indlæg stod først på min liste i dag.....
    I forhold til stiklinger af hortensia, så har jeg din adresse, og sender dem i morgen, er glad for at kunne:-)
    Dejlig dag til dig.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja, der skal noget tilvænning til når sommeren går over i efterår. Jeg synes der er en følelse af at være blevet lidt snydt i år for sommer selvom august blev god. Heldigvis er det jo stadigt mildt og dejligt når solen dukker frem og roserne når at remontere alligevel. Er det en victoriablomme i har plantet?
      Jeg laver indlæg via min iPad og en app, Blogger, og da der går et par dage med at pusle med indlægget og fotos, har den lagt datoen ud hvor jeg startede på at lave indlægget - lidt mystisk!?
      Glæder mig meget til at modtage stiklinger og nusse om dem så de vil trives :)) Yellowstone Falls har jeg en aflægger af hvis det er den du godt kunne li? Så sender jeg gerne.
      Rigtig god dag,
      Kh Rose

      Slet
    2. Hej igen Rose!
      Er ikke helt sikker på blommetræet, men hvis jeg husker ret er det en opal.
      Sendte stiklingerne sidst på dagen i går, og hvis alt går som det skal skulle du have dem i dag:-) håber sådan de er pakket godt nok ind.
      Altså du må meget gerne sende mig den darling, hvis du har nok, den er lækker:-)
      Ha en rigtig god dag
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
    3. Hej Anette
      Stiklingerne er kommet frem i rigtig fin stand. Så blir det spændende hvordan det går! Tusinde tak for dem og det flotte kort :)
      Jeg giver dig besked når jeg sender heucherellaen til dig en af de nærmeste dage.
      Kh
      Rose

      Slet
    4. Hej igen:-)
      Hvor lyder det godt, og selv tusinde tak:-)
      kærlig hilsen Anette

      Slet
    5. Hej Igen igen Rose:-)
      1000 tak for Yellowstone Falls, den er kommet godt frem i dag i hel stand, og nu plantet i en potte, og sat i halvskygge. Den er så helt utrolig flot, så flot at jeg udbrød det for mig selv da jeg åbnede. Også tak for det spændende kort, et sted jeg håber at komme til at se engang!
      Ha en god aften!
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  3. Hej Rose.Hvor ser der dejligt ud i din have.......................skønne efterårsfarver der er ved at vise sig i dine planter.
    Jeg tror der er mange af os der er lidt træt af at vore solhatte forsvinder.
    Jeg viser tre nye i mit indlæg........................og håber da at de vil trives her hos mig.
    Har også lerjord.Så nu vil jeg prøve med ekstra dræn og stille den i forkanten af bedene.
    Jeg undrede mig også over at dit indlæg pludseligt var der til morgen.
    Mine alunrod står bare så fint både i krukker og i bedene.
    Har lige hørt fra Trine......................hun håber vi ses i Lyngby d.27/9
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Dejligt at haven er kommet sig efter tørken her østpå og vi har fået regn til vores planter. For din har da vist også lidt af tørke, vil jeg tro? Heucheraene led noget her men er kommet efter det ved lidt vandring ig regn.
      De gamle sorter af solhatte lyder til at være de stabile og pålidelige, når der læses på diverse blogge. Så jeg vil nok se på mine indkøb fremover af nye farver ig former, som et-årige. Så blir jeg ikke så skuffet når de ikke dukker op igen.
      Jeg håber meget jeg når til Lyngby og hilse på og storshoppe men skal til Jylland og må nok afsted på dagen, så jeg ved ikke om jeg når det denne gang.
      App'en jeg bruger til at lave indlæg, må have sovet i timen, og I har været friske og veloplagte og set fejlen ;-)
      Hav en dejlig dag
      Knus Rose

      Slet
  4. Heerlijk om zo van je mooie tuin in het najaar te genieten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hallo Bas! Thank you and glad you liked them.

      Slet
  5. Yellowstone Falls - fantastisk navn til en flot plante.

    Og Annabelle .... SUK, så smuk

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, Ulla, dejligt når navnene passer så fint :)

      Slet
  6. Hei Rose!

    Så mye flott du har i hagen din nå! Yellowstone Falls var helt skjønn!
    Min Early Sensation er ikke lik din, og det var merkelig.

    Ha en god dag!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja, september giver os stadig skønne blomster men det undrer mig med Early Sensation; hvordan ser din da ud!?

      Hav en dejlig dag!

      Klem Rose

      Slet
  7. Dejlige billeder! Vi plantede også et Victoriablommetræ sidste efterår, og der var vel 20 blommer på e år. Håber, vores vil give ligeså meget i fremtiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) 20 blommer, det er da flot første år, så det tyder da på det står godt. Vores træ har bed omkring så det bliver også gødet sammen med planterne.

      Slet
  8. Dejlige billeder med mange smukke blomster. Det er stadig en dejlig tid i haven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Der er nemlig mildt og godt at være i haven selvom vi er i midten af september. I drivhuset mødte jeg idag en solsort som var i gang med druerne - skønt den også forstår at nyde årstidens frugter :) Jeg deler gerne :-)

      Slet
  9. Skønne billeder, Rose - det er en dejlig årstid! Jeg elsker farveskiftet på blade og blomster i denne tid. Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, madame :) Der meget smukt at se og finde i det fri. Også i alle væksternes forfald. Og så heldige vi er at årstiden viser sig fra den milde side. Kh

      Slet