Haveflora

Haveflora

torsdag den 31. juli 2014

Rosen- og geraniumbed

Scepter de Isle og Lakwijk Star


I foråret ryddede vi et område med snebær under hjortetaktræet ved træterrassen for at gøre plads til et nyt rosen- og geraniumbed. Det er faktisk allerede vokset helt til i løbet af sommeren og geranium dækker helt så der ingen bare jordstykker er under roserne. Det er geranium til sol og næringsrig jord jeg har valgt plus at de skal blomstre det meste af sommersæsonen. 
Den eneste rose som ikke har blomstret endnu er Broder Cadfael. 

Desværre gik hjortetakstræet ud da vi ryddede det gamle bed men der er flere rodskud fra den som har det fint, så vi kan vælge at beholde en af dem i stedet. Og det gamle træ får lov at stå indtil videre, da det er skulptuelt og der vokser clematis i det. 

Her er et gammelt foto af snebærbuskene under hjortetakstræet hvor bedet nu er anlagt

Astrid Lindgren


Astrid Lindgren

Den rosa Dreamland er en geranium som blomstrer til frosten kommer.



Charles de Mills

Lady Emma Hamilton


Knop af Lady E Hamilton



Pat Austin



Dejlig roellike fra Lisbeth som også har en plads i beddet. Den vokser godt til.

 Lady Emma Hamilton sammen med geranium Elke i baggrunden.

 Pat Austin og Lady Emma Hamilton med rosa geranium Dreamland og lilla Ladvijk Star.


  Pat Austin, Charles de Mills og Lady Emma Hamilton. Geranium Ladvijk Star og Sommer Skies. Som I kan se dækker storkenæbbene godt.

Scepter de isle

Scepter de isle

Nyd dagen!

:-D

14 kommentarer:

  1. Hei Rose!

    Så flott rose og geraniumbed du har fått laget! Disse Austinrosene er så vakre. Scepter d'Isle har jeg også kjøpt i sommer, og duften av den er så nydelig. Geranuim dekker hurtig et bed, ja! Men de er tilgitt for de har så flotte blomster :-)

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Duften af scepter d'sle er så speciel at jeg først måtte vende mig til den men så er jeg også blevet helt vild med den. Geranierne må befinde sig godt og kun en af dem, Elke, overvejer jeg at flytte, da den ikke er kraftig som de andre og drukner lidt i mængden.
      Klem Rose

      Slet
  2. Hej Rose.Skønt nyt bed du har fået................og roser og Geranium passer jo rigtig godt sammen.
    Scepter d `Isle er også på min ønskeseddel.
    Men de andre roser er også skønne..................dejligt med et nyt bed.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Roserne og geranierne sammen lever helt op til forventningerne og det er en stor fordel stortset ikke at skulle luge. Scepter d'isle må du glæde dig til for den er skøn på alle måder.
      Rigtig god dag!
      Knus Rose

      Slet
  3. Det var da utroligt så hurtigt, at de nye planter kunne fylde bedet ud. Lækker nabo til terrasen, pgså duftmæssigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Geranierne må synes det er godt med masser af sol og jævnlig vandning. Jeg er også selv overrasket over tempoet. Vi nyder også rigtig at sidde lige ved beddet. Der er også mange sværmere og sommerfugle som bliver tiltrukket af blomsterne.

      Slet
  4. Kære rose

    Sikke mange fine roser, du har. Jeg elsker også roser, man kan ikke få nok af dem...
    Fint komponerede bede med de blå islæt, der fremhæver rosernes farver så godt!

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken
      Der er heldigvis fantastisk mange flere roser vi kan vælge! Jeg husker ikke hvem men en haveentusiast havde et skilt ved indgangen " welcome to my garden. My roses would like to see you" ! - noget i den retning stod der ;-)
      Kram Rose

      Slet
  5. Hej Rose, dejligt at se nyt fra dig igen. Hvor er det bare et skønt rosenbed du har etableret, og geranierne ser fine ud, jeg tror jeg kunne blive lidt inspireret til nogle af dem, du nævner. Så flotte billeder... og Lady Emma Hamilton er en formidabel rose, som man slet ikke kan se sig mæt i - den ændrer hele tiden udtryk.

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak! Og dejligt at kunne inspirere lidt. Roserne er ved at vokse til i højden nu. Geranierne var klart de hurtigste til at etablere sig. Lady Emma er nemlig meget fascinerende - forvandlingsrose ;)

      Slet
  6. Jeg må give Ulla ret, Lady Emma Hamilton er en dejlig rose. Det er rigtig fine billeder du viser, men det første af Scepter d´isle er bare smukt.
    Dejligt at høre lidt fra dig.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Lady Emma Hamilton er nemlig skøn og også i duften. Det første foto synes jeg også er bedst, så det skulle selvfølgelig ligge i toppen ;) Ja, det bliver jo ikke til så meget, især ikke tekst med tastaturet istykker på computeren men håber jeg får det nye snart.
      Knus Rose

      Slet
  7. Vildt smukke roser og fabelagtige billeder, Rose!

    Kh Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Skønt du kunne li roserne og nød billederne!
      Kh Rose

      Slet