Haveflora

Haveflora

tirsdag den 8. april 2014

Uendelige glæder

Man kan ikke gå for mange haverunder i denne tid. SÅ meget er på gang nu, at man bliver helt stakåndet af glæde! Her er bare lidt fra min have I også må nyde :)

Det lille kirsebrætræ prunus incisa Mikinorii, købte jeg i Kvickly til små penge. De hvide blomster har en lækker pink midte og knopfarve. Primula Acaulis i aluminiumspotten skal snart plantes ud i bedene.

Bærmispeltræets blomster står på spring. Et træ på godt to meter som er plantet i skellet ganske fornyligt. Robin hill hedder det.

Pebertræet Rubra er ny i haven lige sådan højbedene med rhododendron og forårslyng. Rhododenronerne fik jeg billigt af en privat sammen med de rosa krukker på det første billede. Der er tre af hver. Måske rhodoerne bliver flyttet og nogle mere spændende eksemplarer kommer i højbedene, da det vist nok er den samme type som jeg allerede har.
Der er tørt under birketræerne, så derfor har vi valgt at bruge højbede.
Græsserne Red Spire blev sået sidste år, og i år håber jeg de vokser godt til.

Det må da blive et mariehøneår for mange bloggere har fortalt om mariehøns i haverne. Denne her sidder på Helleborus hybrid Snow Dancer og varmer sig.

SnowDancer har fået flere og flere blomster siden jeg købte den i december, så den er virkeligt et dejligt bekendtskab.

En opdatering til Lisbeth. Jeg måtte lige ud og ta billede af trillium, så nu er de også med i dette indlæg :)

Trillium har delt sig i to lejre. Lige bag disse to, stikker en hvid sort kun bladene et stykke op af jorden, så blomstringen bliver forlænget i år. Sidste år blomstrede de første i maj måned, meget sent!


Solen tittede lige frem her på en ellers grå og våd morgen. Håber den snart er her igen!

 :-D

18 kommentarer:

  1. Godt at høre lidt fra dig Rose. Den kirsebær har jeg også købt, jeg skal til at have den plantet ud i et bed her i dag. Din bærmispel ser flot ud, fine knopper mine mispler er vist mere almindelige.
    Dejlig tid vi går i møde, så kommer vi ud af vinterhiet, ud for at nyde alt det, der sker i haven lige nu.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg var overrasket over hvor flotte knopperne er på mispelen, for kunne først se det da fotoet blev forstørret. Måske dine er lige så specielle.
      Jeg har lige opdateret indlægget med trillium hvis ikke du nåede at se dem. De skulle selvfølgelig vises :) Jeg vil helst være ude, så det er bare om at finde tøjet der passer til vejret, ikke. Jeg er i gang med at så i bakker derude og venter på tørvejr her.
      Kh Rose

      Slet
  2. Hej Rose. JA !!! man skal bare være væk fra haven nogle dage lige nu..........for så bliver man overrasket over hvor meget der sker derude.
    Er lige vendt hjem fra besøg hos min søster i Horsens.Og vi fik da også handlet lidt i Family Garden.........viser det i mit nye indlæg.
    Sødt lille kirsebærtræ..........man kan tit være heldig med billige køb i supermarkederne .
    Der er mange der viser trillium...........så den står på ønskesedlen.
    Har fået en stor rhodo af Gitte.Så nu er manden i gang med at gøre klar til den.
    Vejret er ok her......dejligt mildt.Men solen måtte da godt skinne lidt.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det var et rigtigt dejligt besøg du var på hos søster og fine sager du fik med hjem. Det gir lidt arbejde at få rhododenroner i jorden, især hvis spagnumen er tør, så skal der vandes længe. Trillium må du ha, måske et besøg til Lille Malund næste gnag du er i jylland :), der fik jeg mine i gave. Vi skal sætte stålreoler op i drivhuset i dag, for snart skal der være plads til de nye priklede småplanter.
      Knus Rose

      Slet
  3. Den prunus er så fin, faktisk meget finere i virkeligheden end på billeder. her venter vi også på, at gråvejret skal lette og solen komme frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ihvertfald gir dette billede af Mikinorii ikke den refærdighed. Blomsterne er så skønne tæt på. Vinden har lagt sig så nu mangler vi bare solen i dag.

      Slet
  4. Smuk, smuk er den julerose, også på bagsiden, som jo tit er det man ser mest af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne her julerose er nemlig ekstra fin både for og bag :)) Min humlebi som bor i skrænten, besøger den hver dag.

      Slet
  5. Sikke nogle dejlige billeder, Rose - din SnowDancer er enestående smuk! Foråret er frydefuldt med alt det, der sker i haverne lige nu. Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke kommet mig over foråret har meldt sig så tidligt i år, det er bare så fantastisk dejligt! Jeg glæder mig meget til at se din nye linse i funktion, Madame, for der er jo så meget at forevige derude nu. Kh

      Slet
  6. Skøn trillium, og smukke krukker :) jeg har en helleborous som ligner din lidt som hedder winter moonbeam, den er jeg også rigtigt glad for :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, jeg har også godt set andre hybrider der ligner Snow Dancer, og de er også meget smukke. Gad vide om din ikke også blomstrer endnu :)
      Kh Rose

      Slet
  7. Hej Rose
    Der er gang i den hos dig og man kan mærke, at du virkelig nyder det.
    Jeg har også købt en bærmispel. Det er altid spændende med noget nyt i haven.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JetteMajken
      Bærmispelen er der ret store forventninger til og du kigger sikkert også hver dag efter udspring. Det er en dejlig travl tid :)
      Kh Rose

      Slet
  8. Så yndigt altsammen Rose! Snowdancer er i særklasse :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Snow Dancer er skøn, ja, man kan hele tiden finde nye fantastiske Helleborus som gerne måtte komme med hjem :)
      Kh Rose

      Slet
  9. Hei Rose!

    Ja, nå er det en deilig tid hvor det skjer så mye på en gang! Dine planter er så vakre, og spesielt din flotte helleborus. De er så vidunderlige!

    Ønsker deg en flott dag!

    Klem Marit

    SvarSlet
  10. Hej Marit
    Jeg synes der kommer utrolig mange nye Helleborus på markedet, og det fortæller noget om hvor populære de er. Jo, vi har travlt i haven og heldigvis på den gode måde :)
    Klem Rose

    SvarSlet